Copywriter zijn is een uitdaging

Als copywriter werk je binnen een reclamebureau of communicatieafdeling aan reclamecampagnes en reclameteksten. De producten of diensten waarover je schrijft, variëren alsook de media waarmee je werkt. De ene keer schrijf je als copywriter teksten voor brochures en websites, de andere keer werk je mee aan reclamecampagnes van concept en analyse tot aan het daadwerkelijke eindresultaat.

Hoe word je copywriter?

Een specifieke copywriter opleiding bestaat niet, wel zijn er cursussen die je kunt volgen. De meeste copywriters belanden na hun studie en werkervaring op het gebied van marketing of communicatie in het vak. Toepasselijke opleidingen zijn bijvoorbeeld verschillende communicatie studies als communicatie- en informatiewetenschappen, hbo communicatie, communicatie en media of een journalistieke opleiding. Daarnaast is het wanneer je de kennis en ervaring bezit ook mogelijk om zelfstandig aan de slag te gaan als copywriter en een eigen bureau te beginnen.

Wat zijn je taken als copywriter?

De kerntaak van de copywriter is uiteraard het schrijven, en dan voornamelijk het schrijven van wervende en commerciële teksten. Andere taken die je als copywriter uitvoert, zijn afhankelijk van de manier waar op je werkt: als zelfstandige, bij een tekstbureau of bij een communicatie- en reclamebureau. Bij een bureau ben je als beginnende copywriter vaak voornamelijk schrijver waar je de artdirector en accountmanager ondersteunt. Als zelfstandige ben je verantwoordelijk voor meer processen: van klantenwerving tot conceptontwikkeling en van administratieve zaken tot het eindresultaat.

Het gehele proces van copywriting

Als ervaren copywriter bij een reclamebureau ben je vaak bij de gehele ontwikkeling van de reclamecampagne betrokken. Zo werk je, vaak samen met een artdirector, een eerste concept van de campagne uit waarbij je je verplaatst in de opdrachtgever en de doelgroep en de markt analyseert. Je presenteert het concept en bij groen licht ga je ermee aan het werk door de campagne uit te werken. De campagne moet vervolgens gepresenteerd worden aan de opdrachtgever. Als deze tevreden is, zal de campagne daadwerkelijk worden uitgevoerd en zal je als copywriter ook de drukproeven en uitwerking controleren.

zoekmachine optimalisatie bureau